Kniha Hany Píchové, docentky českého jazyka a literatury na univerzitě v Chapel Hill v Severní Karolíně, se zabývá dějinami toho největšího sochařského sousoší v Evropě od roku 1949, kdy byla vyhlášena umělecká soutěž na návrh pomníku, až po jeho demolici v roce 1962 Sleduje zdlouhavý proces budování, uzavřený až v roce 1955, i okolnosti vedoucí k odstranění kolosu Jde o první souhrnné pojednání o sochařském a architektonickém díle, které k sobě dlouhodobě poutá značnou pozornost, jež však bylo dosud zpracováno pouze okrajově Studie Hany Píchové vypráví o Stalinově pomníku jako o historickém, politickém a uměleckém fenoménu, svým pojetím, způsobem zpracování a rozměry ve světě ojedinělém Autorka přináší i svědectví pamětníků, kteří se na monumentu různým způsobem podíleli Největší hodnotu z nich mají vzpomínky akademického sochaře Josefa Klimeše, který jako někdejší student pražské Akademie výtvarných umění na pomníku krátce pracoval Jeho vklad násobí unikátní soubor dosud nezveřejněných fotografií z doby bourání pomníku, jejž sochař navzdory značnému osobnímu riziku před více než padesáti lety pořídil Píchová nezapře profesi literární historičky, zabývá se místem monumentu v české a světové próze i širším kontextem dobové stalinské poezie Na rozdíl od jiných českých publikací k danému tématu autorka svá tvrzení důsledně opírá o přesné citace literatury a pramenů
Nakladatelství |
Arbor vitae |
Počet stran |
160 |
Formát |
266 x 215 x 20 mm |
Typ |
Knihy - vázané |
Autor |
Hana Píchová |
Rok vydání |
2014 |